Παρασκευή, 28 Σεπτεμβρίου 2012

Η οικονομία των Pussy Riot στο YouTube

Έκτακτο δελτίο: Το φυλακισμένο ρωσικό πανκ ροκ συγκρότημα Riot Pussy «δεν απέκτησε διεθνή φήμη χάρις στη μελωδικότητα της μουσικής του αυτή καθ’ αυτή».

Η γνώση αυτή -η οποία βέβαια δεν προκαλεί καμία έκπληξη αν κάνει κανείς κλικ σε ένα Pussy Riot video στο YouTube- αναφέρεται στο ακαδημαϊκό πόνημα (pdf) που συνέταξε ομάδα τριών ερευνητών πάνω στον τομέα του ηλεκτρονικού εμπορίου από το Πανεπιστήμιο του Τέξας στο Ώστιν. Η 45σέλιδη μελέτη, που είναι γεμάτη εξισώσεις και μαθηματικούς τύπους, εξηγεί πώς το να είναι κανείς σκόπιμα προσβλητικός μπορεί να βοηθήσει ένα βίντεο κλιπ να αναδειχτεί μέσα από το χάος του YouTube, όπου κάθε λεπτό ανεβαίνουν βίντεο διάρκειας 72 ωρών. «Οι περισσότεροι θεατές έκαναν κλικ στο βίντεό τους από περιέργεια», όχι επιθυμία να παρακολουθήσουν ένα βίντεο υψηλής ποιότητας, γράφει ο καθηγητής Andrew Whinston και οι υποψήφιοι διδάκτωρες Liangfei Qiu και Qian Tang.

Δεν φιλοδοξούν όλοι να γίνουν Pussy Riot, που προβάλλουν τόσο προκλητικές εικόνες όσο η καταπάτηση μιας Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας -ένα βίντεο που επέσειε διετή φυλάκιση για τρία μέλη της μπάντας. Αλλά ο Whinston, οικονομολόγος που διδάσκει επιστημονική διαχείριση και συστήματα πληροφορικής, λέει ότι είναι σημαντικό για τους ανθρώπους του μάρκετινγκ να εντοπίσουν τις ιδιότητες εκείνες που κάνουν ένα βίντεο να έχει τόσο ραγδαία διάδοση και ένα άλλο να περνά απαρατήρητο.

Το YouTube της Google (GOOG) γίνεται γρήγορα όχι μόνο το πιο σημαντικό εμπορικό site, αλλά και ένα μέρος όπου κάποιοι άνθρωποι μπορούν να θέσουν τα θεμέλια μίας σταδιοδρομίας, επισημαίνει ο Whinston, υπενθυμίζοντας επιτυχίες που σημείωσαν άνθρωποι, όπως η Michelle Phan, η οποία παρουσιάζει βίντεο με συμβουλές μακιγιάζ στο δικό της κανάλι του YouTube.

Η μελέτη του Πανεπιστημίου του Τέξας εξηγεί τους δύο λόγους που οι άνθρωποι κάνουν κλικ σε ένα βίντεο το οποίο έχει συγκεντρώσει πολλά κλικ από άλλα άτομα προηγουμένως. Ο ένας είναι η "κοινωνική μάθηση", το γεγονός δηλαδή ότι εφόσον άλλοι άνθρωποι το έχουν παρακολουθήσει άρα πρέπει να είναι καλό. Ένας πολύ διαφορετικός λόγος είναι αυτό που λέμε «το φαινόμενο του δικτύου (network effect)». Ένα βίντεο, άσχετα από το αν είναι καλό ή όχι, αποκτά μεγαλύτερη αξία για να το παρακολουθήσει κανείς όσο περισσότεροι είναι αυτοί που το έχουν ήδη δει. Γιατί τότε γίνεται αντικείμενο συζήτησης και όσο περισσότεροι άνθρωποι το έχουν δει, τόσο πιο ζωντανή γίνεται η συζήτηση.

Τα βίντεο των Pussy Riot -και η πρόσφατη αντι-ισλαμική ταινία που πυροδότησε τον μουσουλμανικό κόσμο- έχουν πολλά επισκέψεις στο YouTube αλλά επίσης πολύ χαμηλές αξιολογήσεις. Για αυτά τα βίντεο, το «φαινόμενο του δικτύου» υπερτερεί του φαινομένου της "κοινωνικής μάθησης". Συνολικά στο YouTube, αναφέρει η μελέτη, η κοινωνική μετάδοση προκαλείται 60% από το φαινόμενο του δικτύου και 40% την επίδραση του φαινομένου της κοινωνικής μάθησης.

Ένα αποτέλεσμα της έρευνας του Τέξας πάνω στα φαινόμενα δικτύου, λέει ο Whinston, είναι ότι το YouTube ίσως θα πρέπει να καταβάλει μεγαλύτερη προσπάθεια να φυτέψει τους κατάλληλους σπόρους στα βίντεο – δηλαδή, να παροτρύνει με κάποιο τρόπο έναν κρίσιμο αριθμό ανθρώπων να τα παρακολουθήσει ώστε να ακολουθήσουν και άλλοι και έτσι τα βίντεο αυτά να έχουν την ευκαιρία να διαδοθούν.

Οι Pussy Riot δεν χρειάζονται καμία συμβουλή για να γίνουν διάσημες. Οι pank rockers φαίνεται να έχουν ενστερνιστεί την κατά πρόσωπο φιλοσοφία του καλλιτέχνη Pablo Picasso και του Andre Malraux, του συγγραφέα που έγινε υπουργός πολιτισμού της Γαλλίας. Στον πρόλογο της μελέτης τους, οι συντάκτες παραθέτουν αυτά που λέει ο Malraux για τον Picasso: «Πρέπει να δημιουργείτε εικόνες που δεν θα αποδεχθούν. Κάντε τες αφρό στο στόμα. Αναγκάστε τους να καταλάβουν ότι ζούμε σε ένα πολύ παράξενο κόσμο».

Ο Coy είναι οικονομικός συντάκτης του Bloomberg Businessweek.

Πηγή: Capital.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...