Πέμπτη 14 Οκτωβρίου 2010

Social media & internal communication στις επιχειρήσεις

Τα Social Media κερδίζουν συνεχώς έδαφος ως εργαλείο εσωτερικής επικοινωνίας, δίνοντας σημαντικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στις επιχειρήσεις που επιλέγουν να τα αξιοποιήσουν.Πολλά έχουν ειπωθεί το τελευταίο διάστημα για τα πλεονεκτήματα του Social Media Marketing και για το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα που μπορεί να δώσει στις επιχειρήσεις που επιλέγουν να το αξιοποιήσουν.

Τα Social Media έχουν δώσει «φωνή» σε επιχειρήσεις και καταναλωτές, αποδεικνύοντας τη δύναμη της συλλογικής επικοινωνίας, δίνοντας δύναμη και ελευθερία έκφρασης σε όσους θέλουν να μοιραστούν τις αξίες τους, τις εμπειρίες τους, τις απόψεις τους και τη γνώση τους σε μαζικά κοινά και δεν είχαν μέχρι τώρα τη δυνατότητα να το κάνουν με παραδοσιακούς τρόπους.

Η δυνατότητα συμμετοχής σε τοπικές και παγκόσμιες συζητήσεις έχει δημιουργήσει ένα φαινόμενο όπου οι καταναλωτές μπορούν πλέον να αλληλεπιδρούν με τις επιχειρήσεις και κατά συνέπεια, να δημιουργούν ένα υψηλό επίπεδο κατανόησης και πιστότητας.

Καταργώντας τους «φραγμούς»
Καθώς τα Social Media αγγίζουν νέα επίπεδα εξέλιξης τόσο στο πεδίο του B2B όσο και στο πεδίο του B2C, αναδύεται μία νέα τάση όσον αφορά στον τρόπο που οι επιχειρήσεις αλληλεπιδρούν εσωτερικά. Τα εργαλεία κοινωνικής δικτύωσης αξιοποιούνται πλέον για την ενίσχυση της δέσμευσης των εργαζομένων, για τη βελτίωση της εσωτερικής επικοινωνίας, για την προώθηση της ομαδικότητας, για την επικοινωνία σε παγκόσμιο επίπεδο μεταξύ των στελεχών και τη δημιουργία εσωτερικών σημείων επαφής που στο παρελθόν απουσίαζαν.

Γεγονός είναι ότι αυτά τα εργαλεία που στο παρελθόν δεν είχαν ληφθεί σοβαρά υπόψη, προσφέρουν πλέον νέες δυνατότητες, εμπνέουν την καινοτομία, προωθούν τη διανομή της πληροφορίας και καλλιεργούν μία εξαιρετικά υψηλού επιπέδου επικοινωνία σε όλα τα τμήματα μίας επιχείρησης.

Από τον Κομφούκιο στα Social Media

Ο Kurt Kaufer, εταίρος της συμβουλευτικής εταιρείας eBoost Consulting, επικαλείται τη φιλοσοφία του Κομφούκιου, η οποία παρόλο που συμπληρώνει 2.500 χρόνια ζωής, τα κεντρικά σημεία της θα συνεχίσουν να ανοίγουν τον δρόμο για την εξέλιξη του επιχειρηματικού τοπίου τα επόμενα χρόνια: «...Πες μου κάτι και θα το ξεχάσω, δείξε μου και ίσως θυμηθώ, κάνε με να εμπλακώ και θα καταλάβω...».

Στο πλαίσιο αυτό, προτείνει πέντε εργαλεία κοινωνικής δικτύωσης (Yammer, Digsby, Skype, Wiki, Podcast) που μπορούν να αξιοποιηθούν για την εσωτερική επικοινωνία «νέας γενιάς» όπως λέει, με πολλαπλά οφέλη για τις επιχειρήσεις που επιλέγουν να τα αξιοποιήσουν.

Yammer: Πρόκειται για το «Twitter» των επιχειρήσεων, η οποία ξεκίνησε ως υπηρεσία microblogging και σήμερα έχει εξελιχθεί σε ένα ολοκληρωμένο επιχειρηματικό κοινωνικό δίκτυο. Το Yammer εστιάζει στις επιχειρήσεις και το εκάστοτε δίκτυο μπορεί να χρησιμοποιηθεί μόνο από άτομα που έχουν email από το ίδιο domain.

Μάλιστα, σύμφωνα με όσα λέει το website του, η υπηρεσία χρησιμοποιείται από 80.000 περίπου οργανισμούς. Τον περασμένο Φεβρουάριο, η εταιρεία λάνσαρε «κοινότητες», δίκτυα δηλαδή στα οποία η πρόσβαση δεν περιορίζεται από το domain, και κατά συνέπεια επιτρέπει στις επιχειρήσεις να συνδέονται με πελάτες, συνεργάτες και προμηθευτές. Ο David Sacks, ιδρυτής της Yammer, εξηγεί τον τρόπο που λειτουργεί η υπηρεσία ως εξής: «Το Twitter ρωτάει, "Τι κάνεις τώρα;", ενώ το Yammer ρωτάει, "Πάνω σε τι εργάζεσαι;"».

Σύμφωνα με τον Greg Lowe, ο οποίος εργάζεται στο τμήμα Social Media της Alcatel-Lucent, η εταιρεία χρησιμοποιεί το Yammer για να καταργήσει τα εμπόδια μεταξύ των επιχειρηματικών τμημάτων και των εργαζομένων σε ολόκληρο τον κόσμο. Σήμερα στο Yammer βρίσκονται πάνω από 1.000 εργαζόμενοι της εταιρείας, οι οποίοι αναρτούν 200 περίπου posts καθημερινά. Τα θέματα που συζητούν στο Yammer έχουν να κάνουν με τον τρόπο που χρησιμοποιούν τα προϊόντα της εταιρείας εσωτερικά, η εταιρική πολιτική και θέματα κουλτούρας.

Digsby: Πρόκειται για εφαρμογή instant messaging (IM) που υποστηρίζει τα περισσότερα διαδεδομένα IM πρωτόκολλα όπως το AIM, το MSN, το Yahoo, το Google Talk, το ICQ, το Jabber και το Facebook Chat. Το Digsby υποστηρίζει επίσης ειδοποιήσεις από email από το MySpace, το Facebook, το Twitter και το LinkedIn.

Skype: Το Skype είναι ως γνωστό μία εφαρμογή που επιτρέπει στους χρήστες να πραγματοποιούν τηλεφωνικές κλήσεις μέσω Internet. Τα χαρακτηριστικά του περιλαμβάνουν επικοινωνία άμεσων μηνυμάτων, μεταφορά αρχείων και video conferencing. Μπορεί να καλλιεργήσει την πρόσωπο-με-πρόσωπο επικοινωνία με συναδέλφους που βρίσκονται σε ολόκληρο τον κόσμο.

Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα αξιοποίησης του Skype για εσωτερική επικοινωνία είναι αυτό της εταιρείας λιανικής πώλησης ειδών για σέρφερ Rip Curl, η οποία εδρεύει στην Αυστραλία. Οι σχεδιαστές και οι κατασκευαστές της Rip Curl συνεργάζονται με βιντεοκλήσεις από την έδρα τους σε ολόκληρο τον κόσμο, την Αυστραλία, την Ασία, την Καλιφόρνια και τη Γαλλία. Οι βιντεοκλήσεις είναι βασικό σημείο της διαδικασίας σχεδιασμού, και χρησιμοποιείται για την ανταλλαγή ιδεών όσον αφορά στα σχέδια, τις διορθώσεις, άλλες ιδέες κ.λπ.

Wiki: Το wiki είναι ένα website που επιτρέπει την εύκολη δημιουργία και επεξεργασία συνδεδεμένων web pages. Τα Wikis χρησιμοποιούνται συχνά για τη δημιουργία και ενδυνάμωση συνεργατικών websites, με χαρακτηριστικό παράδειγμα τη Wikipedia. Τυπικά, τα αρχεία διαμορφώνονται από μία ομάδα ανθρώπων που ανήκουν στην κορυφή της ιεραρχίας της εκάστοτε εταιρείας.

Στη Xerox , όμως, η Chief Technology Officer Sophie VanDebroek άλλαξε τα δεδομένα της διαδικασίας «στήνοντας» ένα wiki που επιτρέπει στους ερευνητές από το τμήμα R&D να προσδιορίσουν συνεργατικά τη στρατηγική της εταιρείας όσον αφορά στην τεχνολογία. Η VanDebroek εκτιμά ότι κατ’ αυτόν τον τρόπο η εταιρεία θα αποκτήσει μία πιο δυναμική τεχνολογική κατεύθυνση και ως εκ τούτου, μία ακόμα πιο ανταγωνιστική στρατηγική. «Θα αποκτήσουμε περισσότερο περιεχόμενο και γνώση σε όλους τους τομείς εξειδίκευσής μας», λέει σχετικά.

Podcast: Το podcast είναι μία σειρά από ψηφιακά αρχεία ήχου ή εικόνας, τα οποία διατίθενται για «κατέβασμα» μέσω web syndication. Εσωτερικά τα podcasts μπορούν να φανούν εξαιρετικά χρήσιμα για βίντεο με οδηγίες, για τα μηνύματα της ανώτατης διοίκησης, τη διανομή πληροφορίας κ.λπ.

Στο «μικροσκόπιο» των επιχειρήσεων
Η αξιοποίηση των Social Media για τους σκοπούς της εσωτερικής επικοινωνίας καταρρίπτει τα παραδοσιακά φράγματα της επικοινωνίας εντός των τμημάτων και μεταξύ των τμημάτων και δημιουργεί μία βαθύτερη και πιο αποδοτική σχέση από τα ανώτατα κλιμάκια μέχρι τα χαμηλότερα επίπεδα της εταιρείας.

Παρόλο που ορισμένα εμπόδια στην αξιοποίησή τους συνεχίζουν να υπάρχουν, όπως η καθυστέρηση στην υιοθέτησή τους, το θέμα της ασφάλειας, η αδιαφορία της ανώτατης διοίκησης, ο φόβος της τεχνολογίας, η μετρήσιμη απόδοση της χρήσης αυτών των καινοτομικών επικοινωνιακών πλατφόρμων είναι ιδιαίτερα μεγάλη, συνεπώς οι επιχειρήσεις θα «υποχρεωθούν» να τους δώσουν μεγαλύτερη σημασία.

Πηγή: Marketing Week

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...