Σάββατο, 4 Οκτωβρίου 2014

Γιατί κοστίζει η μπίρα €10 στο Oktoberfest;

Μπορεί να κάνει αυστηρές συστάσεις στους άλλους, αλλά η Γερμανία διαθέτει έναν ιδιαίτερα ανελαστικό εγχώριο κλάδο υπηρεσιών - όπως δείχνει και η άνοδος της τιμής της μπίρας πάνω από τα €10 στο διάσημο φεστιβάλ ζυθοποσίας του Μονάχου.
Τα νούμερα που σχετίζονται με το Oktoberfest τείνουν να είναι ογκώδη. Οι 6,4 εκατομμύρια επισκέπτες του διάσημου φεστιβάλ ζύθου της Γερμανίας πέρσι κατανάλωσαν 6,7 εκατομμύρια λίτρα μπίρα και περίπου 250.000 ψητά κοτόπουλα, για παράδειγμα.
Υπάρχει όμως ένα νούμερο που είναι μικρό: εκείνο των ζυθοποιών που έχουν άδεια να σερβίρουν στη φημισμένη μπιροσυνάντηση του Μονάχου: μόλις 6.
Ο σχετικά μικρός αριθμός εξηγεί και γιατί η τιμή ενός λίτρου μπίρα στο φετινό Oktoberfest, που ολοκληρώνεται την Κυριακή, ξεπέρασε για πρώτη φορά τα €10 – και μάλιστα μολονότι η κατανάλωση μπίρας μειώνεται στη Γερμανία και οι περσινές πωλήσεις ήταν οι λιγότερες από το 1990.
Τα μεγέθη αυτά καταδεικνύουν επίσης την περίεργη, διπλή φύση της γερμανικής οικονομίας. Μολονότι διαθέτει έναν πολύ ανταγωνιστικό εξαγωγικό κλάδο που απολαμβάνει διεθνή θαυμασμό, η Γερμανία διαθέτει επίσης έναν σχετικά άκαμπτο εγχώριο κλάδο υπηρεσιών, τον οποίο συχνά οι οικονομολόγοι επικρίνουν ότι πνίγει τον ανταγωνισμό.
Η ανελαστικότητα αυτή είναι εμφανής στην καθημερινότητα –από τα κλειστά καταστήματα την Κυριακή μέχρι τη νομοθεσία που περιορίζει την πώληση φαρμάκων μόνο από τα φαρμακεία.
Ο ΟΟΣΑ σημείωσε πρόσφατα σε έκθεσή του για τη Γερμανία ότι η ρυθμιστική προστασία που προσφέρεται σε μονοπωλιακές περιπτώσεις «παραμένει έντονη στους τομείς που δεν σχετίζονται με τον διεθνή ανταγωνισμό».
Το Oktoberfest, που διεξήχθη πρώτη φορά το 1810 για τον εορτασμό των γάμων του εστεμμένου πρίγκηπα Λουδοβίκου της Βαυαρίας με την πριγκίπισσα Τερέζα, συνοψίζει την εικόνα. Σύμφωνα με έρευνα της UniCredit, που παρακολουθεί τα φεστιβάλ Oktoberfest από το 1985, το κόστος συμμετοχής αυξάνεται κατά μέσο όρο 4% κάθε χρόνο, μέγεθος υπερδιπλάσιο από τον πληθωρισμό στη Γερμανία.
Τις τιμές τις καθορίζουν οι διοργανωτές του φεστιβάλ, μεταξύ των οποίων και οι 6 ζυθοποιίες που προμηθεύουν τη διοργάνωση. Όπως σημειώνει η UniCredit, οι περιορισμοί στον ανταγωνισμό είναι εντελώς ασύμβατοι με την κατάσταση που επικρατεί στο εμπόριο για τα εστιατόρια και τα μπαρ.
Οι έξι τυχερές εταιρίες -Augustiner, Hacker Pschorr, Hofbräu, Löwenbräu, Paulaner, Spaten- είναι όλες παραδοσιακές ζυθοποιίες του Μονάχου, που διαθέτουν αρκετά μεγάλη παραγωγική δυνατότητα ώστε να εξασφαλίσουν την αδιάλειπτη παροχή προϊόντος.
Μέχρι πέρσι, δεν υπήρχε κάποια ένδειξη ότι οι αυξανόμενες τιμές αποτρέπουν τους καταναλωτές. Αλλά το 2013 η κατανάλωση μπίρας ανά επισκέπτη μειώθηκε για πρώτη φορά. Η ομάδα «ζυθοποσίας» Association against False Measures (VGBE) έχει ζητήσει να επιβληθεί πλαφόν στις τιμές της μπίρας του Oktoberfest.
Τα αυστηρά όρια για την παροχή ζύθου στο Oktoberfest είναι αντικείμενο επιθέσεων από τους ανταγωνιστές. Οι ανταγωνιστικές ζυθοποιίες ασκούν κάθε χρόνο πίεση για να τους επιτραπεί να σερβίρουν στο Wiesn, όπως ονομάζουν οι ντόπιοι το φεστιβάλ.
Τα πράγματα είναι πιθανό να αλλάξουν σύντομα. Εκπρόσωπος της δημαρχίας του Μονάχου δήλωσε ότι οι αρχές μελετούν τη χαλάρωση στους περιορισμούς για τις ζυθοποιίες από τον επόμενο χρόνο.
Είναι πιθανό να δοθεί στους μικρότερους παραγωγούς μια κοινή τέντα για το επόμενο Oktoberfest, σύμφωνα με τις δηλώσεις.
Πάντως οι «μπιρόβιοι» μπορεί να έχουν περισσότερες επιλογές από τον επόμενο χρόνο, αλλά δύσκολα θα δουν καλύτερες τιμές, καθώς οι περισσότερες ζυθοποιίες του Μονάχου θα χρεώνουν ανάλογες τιμές, δεδομένου ότι αντιμετωπίζουν ανάλογα κόστη παραγωγής.

Πηγή: Euro2day

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...