Τετάρτη 9 Οκτωβρίου 2013

"Η οικονομική παιδεία στο Νέο Λύκειο" από Άννα Ματσιώρη, Μαρία Μερεχούγια, Ιωάννα Σεβδαλή, Ευανθία Τζιαρού, Βασιλική Τζίκα, Δέσποινα Υφαντίδου


Μετά τα τελευταία γεγονότα στην εκπαίδευση,  τη διαθεσιμότητα των συναδέλφων μας και το κύμα των διαθεσιμοτήτων που φημολογείται ότι θα ακολουθήσει, η ενότητα των εκπαιδευτικών είναι επιβεβλημένη, ακόμα και αν το Νέο Λύκειο, έτσι όπως σχεδιάστηκε, δημιουργεί προϋποθέσεις προστριβών μεταξύ εκπαιδευτικών διαφορετικών ειδικοτήτων.
Θεωρούμε πως οι εκπαιδευτικοί (οικονομολόγοι, κοινωνιολόγοι και πολιτικοί επιστήμονες), που μοιράζονται τα ίδια μαθήματα, πρέπει να μείνουν ενωμένοι και να αγωνιστούν από κοινού, υπηρετώντας την επιστήμη τους και τη δημόσια δωρεάν εκπαίδευση.
Μετά τη κοινοποίηση του Αναλυτικού Προγράμματος Σπουδών του Μαθήματος της Πολιτικής Παιδείας και τη διαφαινόμενη φιλοσοφία του Υπουργείου, ως οικονομολόγοι αισθανόμαστε την ανάγκη να γνωστοποιήσουμε στην εκπαιδευτική κοινότητα, τα προβλήματα που δημιουργεί το Νέο Λύκειο στην οικονομική παιδεία, με την ελπίδα ότι το Υπουργείο Παιδείας, θα συμβάλλει μελλοντικά με τις κατάλληλες διορθωτικές κινήσεις στην αντιμετώπισή τους.
Θεωρούμε ότι η διδακτέα ύλη της οικονομίας της Α΄ Λυκείου, που επιλέχθηκε, δεν είναι η πλέον ενδεδειγμένη, ώστε να φέρει σε επαφή τους μαθητές με την οικονομική επιστήμη και δεν μπορεί να αναδείξει τη χρησιμότητά της στη κοινωνία.
Εδώ πρέπει να σημειωθεί ότι οι μαθητές, στο πλαίσιο του εκπαιδευτικού συστήματος, γνωρίζουν για πρώτη φορά την Οικονομία, κάτι που δε συμβαίνει με την Κοινωνιολογία και την Πολιτική Επιστήμη, τις οποίες είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν μέσα από το μάθημα την Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής της Γ΄ Γυμνασίου. Μάλιστα, με δεδομένη τη στόχευση του Υπουργείου για «σύνθεση της Οικονομίας, της Πολιτικής, του Δικαίου και της Κοινωνιολογίας» και της θεώρησής τους ως «μάθημα ενιαίο», πιστεύουμε ότι θα ακολουθήσει άμεσα προσαρμογή του Αναλυτικού Προγράμματος Σπουδών της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής της Γ΄ Γυμνασίου στα νέα δεδομένα.
Για να επιτευχθεί η διαθεματική προσέγγιση των ζητημάτων της Οικονομίας και της Διοίκησης, της Κοινωνιολογίας, της Πολιτικής και του Δικαίου ο εκπαιδευτικός πρέπει να υποστηριχθεί από το βιβλίο, το Αναλυτικό Πρόγραμμα και τη διαδικασία εξέτασης του μαθήματος. Με δεδομένη τη τράπεζα θεμάτων, που θα περιορίσει τους βαθμούς ελευθερίας των εκπαιδευτικών από τη μία πλευρά και την επιλεκτική και αποσπασματική θεματολογία από τις συγκεκριμένες επιστήμες που περιλαμβάνει το μάθημα της Πολιτικής Παιδείας, υπάρχει πάντα ο κίνδυνος της αποσπασματικής διδασκαλίας αυτών των επιστημών και της μη ολοκληρωμένης κατανόησής τους.
Ο Ν. 4186 για την Αναδιάρθρωση της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης δεν προβλέπει ξεχωριστή ομάδα προσανατολισμού Οικονομικών – Πολιτικών και Κοινωνικών Σπουδών στη Β΄ Λυκείου. Παρόλα αυτά το άρθρο 2 του ίδιου Νόμου προβλέπει το δίωρο μάθημα προσανατολισμού Βασικές Αρχές Κοινωνικών Επιστημών (Κοινωνιολογία, Οικονομική Επιστήμη και Πολιτική Επιστήμη), το οποίο θα διδάσκεται στην Ομάδα Προσανατολισμού των Ανθρωπιστικών Σπουδών.  Αν λάβουμε υπόψη μας πως η συντριπτική πλειοψηφία των μαθητών που επιλέγει με το ισχύων Εξεταστικό Σύστημα τις Οικονομικές Σχολές και τις Σχολές Διοίκησης, προέρχεται από την Τεχνολογική και τη Θετική Κατεύθυνση (δηλ. την ομάδα προσανατολισμού των Θετικών Σπουδών στο Νέο Λύκειο) είναι βέβαιο ότι το συγκεκριμένο μάθημα απευθύνεται σε λάθος μαθητικό πληθυσμό, τουλάχιστον όσον αφορά τις Οικονομικές Σπουδές και τις Σπουδές Οργάνωσης και Διοίκησης.
Αν λάβουμε υπόψη μας ότι η ομάδα προσανατολισμού των Οικονομικών, Κοινωνικών και Πολιτικών Σπουδών οδηγεί σε 100 και πλέον οικονομικά ΑΕΙ - ΤΕΙ και σε πολύ μικρό αριθμό τμημάτων κοινωνικών και πολιτικών επιστημών και συνυπολογίσουμε τη ζήτηση για τα συγκεκριμένα τμήματα, διερωτόμαστε πραγματικά πόσο βιώσιμη μπορεί να είναι η συγκεκριμένη Ομάδα, αν το Νέο Λύκειο υποβαθμίζει την οικονομική παιδεία. Ένας ενδεχόμενος μαρασμός αυτής της Ομάδας Προσανατολισμού θα επηρεάσει σημαντικά τόσο τις ειδικότητες των εκπαιδευτικών που εμπλέκονται σε αυτή, όσο και τις αντίστοιχες Σπουδές σε επίπεδο τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Πάνω από όλα όμως θα επηρεάσει αρνητικά τους μαθητές, στη λήψη των εκπαιδευτικών και των επαγγελματικών τους αποφάσεων.
Στην Ομάδα Προσανατολισμού των Οικονομικών, Κοινωνικών και Πολιτικών Σπουδών της Γ΄ Λυκείου προβλέπεται η διδασκαλία 8 ωρών Μαθηματικών και Στοιχείων Στατιστικής. Χωρίς να παραγνωρίζουμε τη σημασία των Μαθηματικών για την εισαγωγή των μαθητών στις Οικονομικές Σχολές και τις Σχολές Οργάνωσης και Διοίκησης, πιστεύουμε πως θα μπορούσε να γίνει διαφορετική κατανομή των ωρών μεταξύ Μαθηματικών και Οικονομικών Μαθημάτων. Όπως αποδείχθηκε τα τελευταία χρόνια, τα Μαθηματικά διαδραμάτισαν καθοριστικό ρόλο στην επιλογή των Οικονομικών Σπουδών. Με δεδομένο ότι τα συγκεκριμένα Μαθηματικά και Στοιχεία Στατιστικής θα είναι πλέον ένα μάθημα προσανατολισμού και όχι ένα μάθημα Γενικής Παιδείας, απαιτείται προσεκτική διαμόρφωση του Αναλυτικού του Προγράμματος.
Τέλος, με μεγάλη θλίψη διαπιστώσαμε ότι από το Νέο Λύκειο απουσιάζει το μάθημα του Management και της επιχειρηματικότητας. Πέρα από το γεγονός ότι αυτή η παράλειψη δεν ευσταθεί επιστημονικά, η σύγχρονη οικονομική πραγματικότητα της χώρας μας καθιστά επιβεβλημένη την επαναφορά του μαθήματος της Οργάνωσης και Διοίκησης, φυσικά μέσα από μια διαφορετική προσέγγιση και πάνω από όλα με ένα διαφορετικό βιβλίο. Μάλιστα πιστεύουμε πως ένα τέτοιο μάθημα αφορά όλους τους μαθητές της χώρας και πρέπει να συμπεριληφθεί με κάποιο τρόπο στα μαθήματα Γενικής Παιδείας της Β΄ Λυκείου. Διερωτόμαστε πραγματικά πώς μπορούμε να κάνουμε λόγο ως κράτος για επιχειρηματικότητα και καινοτομία, συστατικά απαραίτητα της πολυπόθητης ανάπτυξης, όταν δεν διδάσκονται οι συγκεκριμένες έννοιες ούτε σε επίπεδο γενικής παιδείας, ούτε καν σε επίπεδο εμβάθυνσης στην ομάδα προσανατολισμού των οικονομικών σπουδών. Η αναγκαιότητα της παρουσίας του management και της επιχειρηματικότητας μπορεί να αναδειχθεί μέσα από ένα συνέδριο που θα μπορούσε να διοργανωθεί από την ένωση οικονομολόγων εκπαιδευτικών.
Συμπερασματικά θεωρούμε πως απαιτούνται διορθωτικές κινήσεις από τη πλευρά του Υπουργείου, έτσι ώστε να δώσει τη δυνατότητα στους μαθητές να  διευρύνουν τις οικονομικές τους γνώσεις, να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις των καιρών, αλλά και στις  απαιτήσεις της ομάδας προσανατολισμού, που το ίδιο δημιουργεί.

Προσυπογράφουν οι παρακάτω συνάδελφοι:

  1.  ΑΡΒΑΝΙΤΙΔΗΣ ΧΡΗΣΤΟΣ
  2. ΑΡΒΑΝΙΤΙΔΟΥ ΘΕΟΔΟΣΙΑ
  3. ΓΡΑΒΑΝΗ ΔΗΜΗΤΡΑ
  4. ΔΑΜΙΑΝΙΔΟΥ ΟΛΓΑ
  5. ΔΑΡΑΒΙΓΚΑ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ
  6. ΖΟΥΡΝΑΤΖΗ ΕΛΙΣΑΒΕΤ
  7. ΚΑΡΑΚΑΣΗ ΜΑΡΙΑ
  8. ΚΑΡΑΜΑΝΛΗΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ
  9. ΚΑΤΣΑΝΟΥ ΑΘΗΝΑ
  10. ΚΩΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ
  11. ΛΑΜΠΡΟΠΟΥΛΟΥ ΔΑΝΑΗ
  12. ΜΑΤΣΙΩΡΗ ΑΝΝΑ
  13. ΜΕΡΕΧΟΥΓΙΑ ΜΑΡΙΑ
  14. ΜΠΟΥΚΑΛΗ ΕΥΑΓΓΕΛΗ
  15. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΣ
  16. ΠΑΠΑΒΑΣΙΛΕΙΟΥ ΓΙΩΡΓΟΣ
  17. ΣΕΒΔΑΛΗ ΙΩΑΝΝΑ
  18. ΣΟΥΝΤΟΥ ΖΑΧΑΡΟΥΛΑ
  19. ΣΤΑΥΡΟΥΛΑΚΗ ΔΕΣΠΟΙΝΑ
  20. ΣΥΜΕΩΝΙΔΗΣ ΗΛΙΑΣ
  21. ΤΕΦΛΙΟΥΔΗ ΣΤΕΦΑΝΙΑ
  22. ΤΖΙΑΡΟΥ ΕΥΑΝΘΙΑ
  23. ΤΖΙΚΑ ΒΑΣΙΛΙΚΗ
  24. ΤΖΙΟΜΑΛΛΟΥ ΜΑΙΡΗ
  25. ΤΣΑΡΟΥΧΑ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ
  26. ΤΣΙΓΑΡΙΔΑΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ
  27. ΥΦΑΝΤΙΔΟΥ ΔΕΣΠΟΙΝΑ
  28. ΧΡΙΣΤΟΦΟΡΙΔΗΣ ΚΩΣΤΑΝΤΙΝΟΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...