Τετάρτη 23 Μαΐου 2012

Απολογισμοί Εταιρικής Κοινωνικής Υπευθυνότητας: Πολύτιμο εργαλείο στη φαρέτρα του σύγχρονου Μάρκετινγκ

Η νέα οδηγία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής 2011/0308 (COD), η οποία υποχρεώνει τις μεγάλες ή/και εισηγμένες εταιρείες στο Xρηματιστήριο να δημοσιεύουν στοιχεία σχετικά με τις περιβαλλοντικές και κοινωνικές δράσεις τους, αλλάζει άρδην τη βαρύτητα των Ενεργειών Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης και των Απολογισμών Εταιρικής Υπευθυνότητας που τις συνοδεύουν.
Η εξέλιξη αυτή στην πλήρη εφαρμογή της μπορεί να επιφέρει σημαντικές αλλαγές στο ευρωπαϊκό επιχειρείν. Μεταξύ των στόχων της νέας οδηγίας είναι και η αύξηση της σαφήνειας και συγκρισιμότητας των οικονομικών καταστάσεων, με στόχο τις κατηγορίες εταιρειών για τις οποίες οι προβληματισμοί αυτοί είναι σημαντικοί λόγω της ολοένα και πιο εντατικής διασυνοριακής δραστηριότητάς τους και του μεγαλύτερου αριθμού εξωτερικών εμπλεκόμενων παραγόντων. Θεωρητικά, η οδηγία αυτή αναμένεται να εφαρμοστεί σε όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, επομένως και στην Ελλάδα.

Η οδηγία αυτή αναφέρει μεταξύ άλλων τα εξής: «Η έκθεση διαχείρισης και η ενοποιημένη έκθεση διαχείρισης (ήτοι ο Οικονομικός Απολογισμός) αποτελούν σημαντικά στοιχεία χρηματοοικονομικής πληροφόρησης. Πρέπει να παρέχουν πραγματική εικόνα της εξέλιξης των εργασιών της επιχείρησης και της θέσης της, κατά τρόπο που να συμβαδίζει με το μέγεθος και την πολυπλοκότητα των εργασιών της. Οι πληροφορίες δεν πρέπει να περιορίζονται στις οικονομικές πτυχές των εργασιών της επιχείρησης. Πρέπει επιπλέον να γίνεται ανάλυση των περιβαλλοντικών και κοινωνικών πτυχών των εργασιών που είναι αναγκαίες για την κατανόηση της ανάπτυξης, της επίδοσης ή της θέσης της επιχείρησης».

Αυτό πολύ απλά σημαίνει ότι δίπλα στους οικονομικούς απολογισμούς πρέπει πλέον οι εταιρείες να συμπεριλαμβάνουν παράλληλα και περιβαλλοντικούς και κοινωνικούς δείκτες. Και ο ιδανικότερος τρόπος για να συμβεί αυτό σωστά και ολοκληρωμένα είναι μέσω της σύνταξης Απολογισμών Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης. Ο Απολογισμός αυτός συντάσσεται σύμφωνα με τους δείκτες του διεθνούς προτύπου GRI-G3.1 που εκδίδει ο Οργανισμός Global Reporting Initiative. Στην Ελλάδα εδώ και αρκετά χρόνια έχουν προχωρήσει σε αυτή την πρωτοβουλία αρκετές και σημαντικές εταιρείες, όπως είναι οι Vodafone, Εθνική Τράπεζα, Τράπεζα Πειραιώς, Ελληνικά Πετρέλαια, Αθηναϊκή Ζυθοποιία, Motor Oil, Alpha Bank, Coca-Cola 3E, OTE, Όμιλος Μυτιληναίου, Τιτάν, Interamerican, Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών κ.ά.

Στο ξεκίνημά τους, οι Απολογισμοί αυτοί είχαν περισσότερο τον χαρακτήρα προστιθέμενης αξίας, παρά μιας πρωτοβουλίας που επέβαλε το επιχειρείν. Χρόνο με τον χρόνο το περιεχόμενό τους εξελισσόταν, γινόταν περισσότερο ουσιαστικό, αλλά και πλούσιο, όσο οι ενέργειες ΕΚΕ αυξάνονταν και διείσδυαν σε περισσότερους τομείς, όπως η «πράσινη» ανάπτυξη, η εκπαίδευση, το περιβάλλον, η κοινωνία. Σήμερα, οι Απολογισμοί αυτοί, εκτός των κοινωνικών, περιλαμβάνουν και περιβαλλοντικές πρωτοβουλίες. Πλέον, δεν αποτελούν μια επιπλέον παροχή των εταιρειών στους μετόχους και στην κοινωνία, αλλά μια δεδομένη και άκρως απαραίτητη κίνηση, η οποία καλλιεργεί τον κοινωνικό χαρακτήρα των εταιρειών αυτών, κάτι που το επιζητά επιτακτικά πλέον ο έλληνας καταναλωτής, ειδικά σε μια δύσκολη περίοδο όπως αυτή που διανύουμε.

Άλλωστε, οι καταναλωτικές έρευνες που διεξάγονται τα τελευταία χρόνια στη χώρα, άλλες περισσότερο και άλλες λιγότερο, δείχνουν την ίδια εικόνα: Οι έλληνες καταναλωτές, ειδικά αυτή την περίοδο της οικονομικής κρίσης, εκτιμούν και επιβραβεύουν τις εταιρείες που επιστρέφουν μέρος των κερδών τους στην ελληνική κοινωνία. Σε ευρωπαϊκό επίπεδο δε, τα κεφάλαια που επενδύονται σε κοινωνικά υπεύθυνες εταιρείες στην Ευρώπη ξεπερνούν τα 5 τρισ. ευρώ, αυξανόμενα διαρκώς, από χρόνο σε χρόνο. Κάπου εδώ τίθεται ένα άλλο, αρκετά ενδιαφέρον ερώτημα: «Πόσο συνάδει η υποχρεωτική δημιουργία τέτοιων απολογισμών με την εθελοντική χροιά που εμπεριέχει ο όρος της εταιρικής υπευθυνότητας;». Το ερώτημα ωστόσο αυτό δεν λαμβάνει υπόψη του τις διεθνείς τάσεις σε αυτό το κομμάτι του επιχειρείν, τάσεις που δείχνουν ότι η δημοσιοποίηση τέτοιου είδους στοιχείων θα γίνει υποχρεωτική, είτε κανονιστικά, είτε εθιμικά.

Στη Γαλλία ήδη είναι υποχρεωτικό εδώ και χρόνια να δημοσιεύουν οι εταιρείες στοιχεία για την κοινωνική και περιβαλλοντική τους δράση, ενώ στη Σουηδία αυτό θεσμοθετήθηκε πριν δύο περίπου χρόνια για 52 εταιρείες... του δημόσιου τομέα. Λίγο αργότερα, τη στρατηγική αυτή ακολούθησε και η Δανία, ενώ έπεται και συνέχεια. Από την άλλη πλευρά, υπάρχει ένα εντεινόμενο ενδιαφέρον για κοινωνικές και περιβαλλοντικές δράσεις των μεγάλων εταιρειών από πλείστους φορείς, όπως είναι οι ΜΚΟ, οι καταναλωτές, οι κυβερνήσεις, οι επενδυτές. Κάτι που ευνοεί και η μετεξέλιξη των κρατών σε μια παγκόσμια κοινωνία πληροφοριών και διαφάνειας, όπου η πληροφορία διαχέεται από τη μια άκρη του πλανήτη στην άλλη σε κλάσματα δευτερολέπτου.

Οι ενοποιημένοι οικονομικοί απολογισμοί στο μικροσκόπιο της ΕυρώπηςΟ Μιχάλης Σπανός, Διευθύνων Εταίρος της EuroCharity, μιλώντας στο Marketing Week εκτίμησε ότι η οδηγία 2011/0308 (COD) αναμένεται να διαμορφώσει νέα δεδομένα στη μη χρηματοοικονομική λογοδοσία των επιχειρήσεων. Όπως αναφέρει, η πλειονότητα των εταιρειών εξακολουθεί να μη δημοσιοποιεί συγκεντρωτικά στοιχεία που άπτονται τέτοιων θεμάτων «κρυμμένη πίσω από το δέντρο της εθελοντικής λογοδοσίας που αποτελεί την πεμπτουσία της ΕΚΕ». Και συνεχίζει: «Όπως διαφαίνεται μέσα από την προτεινόμενη Οδηγία, οι εταιρείες οφείλουν να ενστερνιστούν πλέον τη νέα τάση προσθήκης των μη χρηματοοικονομικών στοιχείων στις οικονομικές εκθέσεις. Η προτεινόμενη Οδηγία αφορά στις ετήσιες οικονομικές καταστάσεις, τις ενοποιημένες οικονομικές καταστάσεις και συναφείς εκθέσεις επιχειρήσεων ορισμένων μορφών».

Στον βαθμό που απαιτείται για την κατανόηση της εξέλιξης της επιχείρησης, των επιδόσεών της ή της θέσης της, η ανάλυση αυτή περιλαμβάνει τόσο χρηματοοικονομικούς όσο και, όπου ενδείκνυται, μη χρηματοοικονομικούς βασικούς δείκτες επιδόσεων που έχουν σχέση με τον συγκεκριμένο τομέα δραστηριοτήτων, συμπεριλαμβανομένων πληροφοριών σχετικά με περιβαλλοντικά και εργασιακά θέματα. Στο πλαίσιο της ανάλυσης αυτής, η έκθεση διαχείρισης περιλαμβάνει αναφορές και πρόσθετες εξηγήσεις για τα ποσά που αναγράφονται στις ετήσιες οικονομικές καταστάσεις. Όπως αναφέρει ο Μιχάλης Σπανός, η Οδηγία λαμβάνει υπόψη τις πιθανές επιβαρύνσεις που επιβάλλονται στις μεσαίες επιχειρήσεις, κρίνοντας σκόπιμο τα κράτη-μέλη να μπορούν να έχουν την επιλογή να απαλλάσσουν κάποιες επιχειρήσεις από την υποχρέωση δημοσιοποίησης μη οικονομικών πληροφοριών στην έκθεση διαχείρισής τους.

«Σύμφωνα με τις διεθνείς τάσεις, το Ιntegrated Report είναι η ενιαία και μοναδική έκθεση της εταιρείας, απαντώντας στην πρόκληση που αντιμετωπίζουν οι οργανισμοί για τη δημιουργία βιώσιμης αξίας, βραχυπρόθεσμα αλλά και μακροπρόθεσμα. Πρόκειται για μία τάση που κερδίζει συνεχώς έδαφος στο εξωτερικό, καθώς κάθε στοιχείο της ενιαίας έκθεσης παρέχει επαρκή πληροφόρηση στους επενδυτές και στα ενδιαφερόμενα μέρη για την παρούσα αλλά και μελλοντική επίδοση του οργανισμού. Πρόκειται για μια νέα προσέγγιση υποδεικνύοντας τους συσχετισμούς μεταξύ της εταιρικής διακυβέρνησης, οικονομικής, κοινωνικής και περιβαλλοντικής επίδοσης της επιχείρησης».

Σύμφωνα με πρόσφατη παγκόσμια έρευνα της KPMG, μόλις το 33% των μεγάλων επιχειρήσεων στην Ελλάδα προβαίνει στη δημοσιοποίηση Κοινωνικών Απολογισμών, κάτι που σημαίνει ότι υπάρχει περιθώριο για τις εταιρείες που δεν έχουν ενσωματώσει ακόμα την έννοια της ΕΚΕ στην επιχειρησιακή στρατηγική τους, κενό το οποίο θα καλύψει η νέα Οδηγία, προσαρμοσμένη στις ανάγκες και τα χαρακτηριστικά κάθε επιχείρησης. Η Οδηγία αναμένεται να τεθεί σε ψηφοφορία στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο στις 10/7/2012, ενώ με την ενσωμάτωσή της στην ελληνική νομοθεσία «θα υπάρξουν και οι ανάλογες διευκρινιστικές διατάξεις προκειμένου οι εταιρείες να προσαρτήσουν τα απαραίτητα στοιχεία, ενδεχομένως στις οικονομικές καταστάσεις του 2014» καταλήγει ο Μ. Σπανός.

Πηγή: Marketing Week

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...