Τετάρτη 30 Αυγούστου 2017

Ανακοίνωση του επιστημονικού περιοδικού «Ξενοφών» σχετικά με τις επικείμενες αλλαγές στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.



Αξιότιμε κύριε Υπουργέ - αγαπητοί συνάδελφοι Οικονομολόγοι,
Το επιστημονικό περιοδικό ΞΕΝΟΦΩΝ δημιουργήθηκε πριν 2 έτη με σκοπό να αναδείξει τις διεθνείς τάσεις στη διδασκαλία των οικονομικών και να φέρει σε επαφή τους πιο δημιουργικούς οικονομολόγους της χώρας. Αυτό που αναδείχθηκε με σαφήνεια και στα δύο ετήσια τεύχη που έχουν έως σήμερα κυκλοφορήσει, είναι η μεγάλη απόσταση που χωρίζει την Ελληνική από την διεθνή πραγματικότητα σε ότι αφορά τη διδασκαλία των οικονομικών. Συγκεκριμένα, έως τώρα έχουμε παρουσιάσει αναλύσεις για το περιεχόμενο της Οικονομικής Θεωρίας και της επιστήμης του Management στο σύστημα ΙΒ, στο Γαλλικό και Κυπριακό δευτεροβάθμιο εκπαιδευτικό σύστημα.
Το συμπέρασμα που αβίαστα προκύπτει είναι ότι το επίσημο ωρολόγιο πρόγραμμα στην χώρα μας προσεγγίζει το μάθημα της Οικονομικής Θεωρίας με έναν τρόπο που είναι πολύ περιορισμένος, μονομερής και αντιπαιδαγωγικός. Περιορισμένος γιατί οι μαθητές έρχονται σε επαφή με την επιστήμη της οικονομίας μόνο στη Γ λυκείου, μονομερής διότι οι μαθητές διδάσκονται ένα μικρό μέρος του κλάδου των οικονομικών που ονομάζεται «Μικροοικονομία» και αντιπαιδαγωγικός γιατί οι μαθητές καλούνται να αποστηθίζουν τμήματα του σχολικού εγχειριδίου το οποίο παρεμπίπτοντος έχει να ανανεωθεί τα τελευταία 20 έτη.
Για τους ανωτέρω λόγους, θεωρούμε ότι οι σκέψεις του Υπουργείου Παιδείας να εφαρμόσει την λογική του εκτεταμένου δοκιμίου (extended essay), που λαμβάνει χώρα στο σύστημα International Baccalaureate (IB), είναι προς την σωστή κατεύθυνση αφού θα επιτρέπει στον μαθητή – σε ό,τι αφορά τα οικονομικά - να έρθει σε μία ουσιαστική και πρακτική επαφή με έννοιες των οικονομικών που θα διδάσκεται θεωρητικά.
Επειδή όμως, στην πρόταση του Υπουργείου διαβάσαμε ότι είναι στις προθέσεις του οι μαθητές να εξετάζονται στο μάθημα «κοινωνία – οικονομία», οφείλουμε να παρέμβουμε δηλώνοντας με σαφήνεια ότι τέτοιου είδους μάθημα δεν υπάρχει σε κανένα εκπαιδευτικό σύστημα διεθνώς, εξ όσων γνωρίζουμε. Αντίθετα, οι μαθητές που ακολουθούν το σύστημα ΙΒ διδάσκονται σε βάθος οικονομικά, αφού εξετάζονται τόσο στην Μικροοικονομία (Microeconomics), όσο και στην Μακροοικονομία (Macroeconomics), τα Διεθνή Οικονομικά (International Economics) και στα Οικονομικά της Ανάπτυξης (Development Economics). Δηλαδή, δεν διδάσκονται μόνο πως διαμορφώνονται οι τιμές στον τέλειο ανταγωνισμό, αλλά και στις άλλες μορφές αγοράς - που συνήθως δεν λειτουργούν προς όφελος των καταναλωτών - όπως είναι τα ολιγοπώλια και τα μονοπώλια. Μαθαίνουν επίσης χρήσιμες έννοιες για την ζωή τους ως πολίτες, όπως είναι ο πληθωρισμός, η ανεργία, το Α.Ε.Π., οι συναλλαγματικές ισοτιμίες, οι δασμοί, η ανισοκατανομή του πλούτου, κ.α.
Είναι παντελώς αντιεπιστημονικό να συγχέουμε τις κοινωνικές επιστήμες, μέρος των οποίων αποτελεί και η οικονομική επιστήμη, με από κοινού μαθήματα σαν αυτό που επιδιώκει να δημιουργήσει το μάθημα - έκτρωμα που ονομάζεται «πολιτική παιδεία» και στο οποίο γίνεται προσπάθεια συγχώνευσης ανεξάρτητων και αυτοτελών επιστημών όπως είναι η πολιτική και νομική επιστήμη, η κοινωνιολογία και η οικονομική επιστήμη. Ως το πρώτο και μόνο επιστημονικό περιοδικό που αφορά την οικονομική επιστήμη στη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση, δηλώνουμε εκ προοιμίου ότι τέτοιου είδους «συγχωνεύσεις», το μόνο που εξυπηρετούν είναι συντεχνιακά συμφέροντα και όχι εκπαιδευτικά και ως εκ τούτου είμαστε κάθετα αντίθετοι.
Θέλοντας να βοηθήσουμε στον διάλογο που θα ανοίξει για το νέο σύστημα εισαγωγής στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση, αποστέλλουμε τιμής ένεκεν στον κ. Υπουργό τα δύο τεύχη του επιστημονικού περιοδικού Ξενοφών, προκειμένου να διαπιστώσει και ο ίδιος - σε αντίθεση με τις Διεθνείς τάσεις και πρακτικές - την σοβαρή έλλειψη οικονομικής παιδείας των Ελλήνων μαθητών και πολιτών.
Με τιμή
Η Συντακτική Ομάδα του Επιστημονικού Περιοδικού
ΞΕΝΟΦΩΝ

2 σχόλια:

mtsiapkinis3 είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
mtsiapkinis3 είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...